Hoe ziet het Groeiplan eruit?

Groeiplan is een uniek actieplan op één pagina? Maar wat staat daar dan precies op en hoe werk je ermee? In dit artikel laat ik je zien hoe je Groeiplan gebruikt en hoe het eruit ziet! Het begint allemaal bij de tweedaagse workshop. Dit is de basis voor jouw unieke Groeiplan.

Tweedaagse workshop Groeiplan

Op dag één van de workshop gaan we vooral kijken naar waar jij nu staat met je onderneming. Als dit helder is, kijken we naar waar je naartoe wil. Dit klinkt heel simpel, maar bereid je voor op een intensieve workshopdag. Je zult veel nieuwe inzichten krijgen en er worden al wat knopen doorgehakt. Alle inzichten kun je in een week verwerken om op dag twee van de workshop weer fris en fruitig verder te gaan. We laten er altijd een week tussen zitten, zodat je nog eens goed kunt nadenken over je bedrijf en de strategie daarvan.

Dag twee staat in het teken van groei en vooruitgang. Hoe ga je komen waar je naartoe wil? Dit bepalen we door het kiezen van een aantal groeistrategieën. Om die te realiseren stellen we actiepunten op zodat het gelijk een to-do-list is geworden, maar ook zeker een stop-to-do-list. Deze lijst vertelt je waar je mee gaat stoppen. Uiteindelijk loop je aan het einde van deze dag de deur uit met jouw Groeiplan op één pagina.

Objective is de basis

Tijdens de workshop ga je een objective opstellen. Dit is het jaar doel wat je gaat behalen door middel van het Groeiplan. Deze staat bovenaan je Groeiplan.

Hierboven zie je het voorbeeld, wat ik vaak gebruik, van 5Boro. In 2020 willen zij een bepaalde omzet halen. Dat is een groot doel, dus is het goed om dit kleiner op te delen. Je gaat nu dus per kwartaal bepalen wat het doel is. Door het in kwartalen op te delen kan je ook direct zien of je op de goede weg bent naar het jaar doel. 

Hierboven zie je het voorbeeld van 5Boro. In 2020 willen zij een bepaalde omzet halen. Dat is een groot doel, dus is het goed om dit kleiner op te delen. Je gaat nu dus per kwartaal bepalen wat het doel is. Door het in kwartalen op te delen kan je ook direct zien of je op de goede weg bent naar het jaar doel. 

5Boro heeft de omzetdoelen verdeeld over de vier kwartalen. Het is goed om naar voorgaande jaren te kijken. Hoe is het verloop van de omzet toen geweest? Bij 5Boro is er waarschijnlijk ieder jaar in Q3 een piek geweest, waardoor er in dat kwartaal een hoger target is vastgesteld.

Je kunt dus niet zomaar je omzetdoel door vier delen. Kijk goed naar voorgaande jaren, dat vertelt je veel meer dan je in eerste instantie zou denken!

Strategiebepaling

Om je objective te behalen, red je het niet alleen met het verdelen van je omzetdoelen per kwartaal. Je hebt ook een strategie nodig om het doel te kunnen bepalen. Tijdens de workshop ga je een aantal strategieën bepalen die resulteren in meer omzet.

Je ziet hierboven drie van de vijf strategieën die 5Boro gaat uitvoeren om tot een omzetverhoging te komen.

Dit zijn drie groeimogelijkheden:

  • Een nieuwe doelgroep aanboren
  • Groter productaanbod
  • Uitbreiden naar het buitenland

5Boro heeft gekozen om een groter productaanbod aan te bieden en de verkooppunten te vermeerderen. Dit brengt natuurlijk ook kosten met zich mee, maar dit zal ook voor meer omzet zorgen!

Deze doelen zijn nog niet echt concreet. Dat is namelijk de volgende stap. Wat is er nodig om deze strategieën te gaan uitvoeren? Het antwoord op deze vraag zetten we om tot het daadwerkelijke actieplan.

Het groeiactieplan

We pakken de eerste strategie als voorbeeld. Wat gaan we doen om meerdere brandstores te openen en zo de afzetmarkt te vergroten?

Het actieplan is opgedeeld in drie onderdelen. De actie, wie is verantwoordelijk en de deadline. In Q1 moet een jaarbegroting en de procedure ‘openen nieuwe winkel’ worden opgezet. Voor beide acties is Karin de verantwoordelijke. Je ziet ook dat de bolletjes achter de deadline al groen gekleurd zijn, dat betekent dat deze actie is afgerond.

Nu is Peter aan zet in Q2. Hij moet partnerships ontwikkelen met de juiste partijen. Hij is hier al mee bezig, maar heeft het nog niet afgerond. Het bolletje staat dus op oranje!

Het kan ook voorkomen dat een actie een rood bolletje krijgt. Dit betekent dat de actie niet is uitgevoerd. Hierbij moet altijd vermeld worden waarom en hoe of wanneer de actie wel wordt uitgevoerd.

Voor iedere strategie ga je meerdere acties uitzetten. Dus bedenk welke acties nodig zijn om je strategie te kunnen uitvoeren.

Wil jij ook een uniek Groeiplan?

Header-bedrijfsstrategie-op-eenpagina-V2

Groeiplan is voor iedere ondernemer die zijn bedrijf wil laten groeien. Hierboven zie je hoe het Groeiplan op één pagina eruit ziet, maar in de workshop worden er meerdere onderdelen van je bedrijfsstrategie uitgelicht en onder handen genomen. Wil je meer weten of een vrijblijvende kennismaking plannen? Neem contact op!

Terug naar blogs Terug naar blogs